Saturday, March 7, 2009

aku rugi satu juta. gile!

En.Hirwan Jasbir (Lecturer part Law) :


"Jumlah minima bagi pendakwa menyaman tertuduh iaitu penulis blog yang menulis atau menfitnah sesorang ialah Rm 1 juta"


mase kelas engineers in society atau melayunya jurutera dalam masyarakat.aku mmg dah agak bende ni akan di-higlighted dlm kelas.cuma tunggu mase je dan akhirnya, kelas terakhir di bangkitkan isu isu begini. semase lecturer ku sedang bersungguh cerita psl raja petra or whatsoever, aku mmg termenung sekejap.serius.tap, aku dpt cover.hebat.hebat.mase ni,


hati penuh dgn hasutan syaitan.

"ah,geng2 palsu tu tengok..puas hati la diorg.lantak kau."





ok, sape terase.lantak kau. ok, aku admit sejak menulis blog ni banyak betul kontroversi. ape mungkin terlalu byk bende yang bermain di fikiran, atau ape mungkin terlalu jelek melihat org sekeliling dgn bermacam perangai atau aku mungkin saje tiada tempat meluahkan perasaan. *ok,tipu.aku ade diari aku sendiri* ah,ape aku kesah dgn org cakap.kau nk ckp buruk psl aku. kau baik sgt ke? yang kau tau, jadi batu api. aku x main la jadi batu2 ni. baik jadi api. *ok, dah emo dan melalut. *astaga* begini, blog aku ni. personal blog aku. aku tak tuju pada sesiape. setiap entri ku adalah umum. kalau kau terase, itu kau punye pasal.ok?
aku admit. ape yg lecturer ku ckp mmg ade point utk aku. kawan2 pon dah bergurau sinis dgn aku.ok, aku tangkap ape yang kau orang smpaikan itu. *uh,tangkap?* ok.aku paham dgn sgt2 mendalam ape yg cube disampaikan. maka, aku ber-azam mulai saat ini, blog ini hanya berkisar tentang kehidupan aku, sekelilingku, manusia yg pelbagai ragam, kisah dalam bilik *perlukah?* ok, da melalut. aku nk tulis, ape yg aku rase seswai aku akan publish. ok,berbalik dgn kenyataan lecturer aku.

satu juta?

begini.kisah raja petra dijadikan contoh.sana-sini menfitnah org. akhirnya, die penulis blog disaman dan setiap tuntutan yg dikenakan minima ialah 1 juta. dalam kes die, ade 4 org yang menbuat tuduhan. So, total up ialah 4 juta. mmg salah die, sape suruh mention name. kan dah malang nasib kau? nak buat mcm-mane, terlajak perahu boleh di-undur, terlajak kata? *skema* aku bukan amik port sgt kes ni. sikit2 boleh la.. ok, mls nk cite psl die. kalau nk tau. buka utusan atau harian metro. ok? pegi mati aku nk cite psl mamat tu.

satu juta setiap tuduhan.kire-kire, aku dah rugi 2 juta. kes dulu dah takde. so, kurang satu juta. sekarang masih dlm 60 hari, aku mempunyai possibility utk disaman satu juta masih ada. tap, nasib bukti aku lenyapkan siap2. "fuhhh". ok.. aku bru baca entri yan-t psl bende yang same. dah kitorg masuk kelas yg sama. ok, paham? aku cuma nk highlight ikut pendapat aku.

" bad things and fitnah is kinda different things.. bad things about ppl, is something that u really hate about that person or bhs kasar is mengutuk. then, u say bad things about the ppl. really bad thigs until no respect lgsung. it will happen, when u really2 hate that person. ok, mengumpat is also different. mengumpat in blog? no way! sooo urgh. alright, that is bad things. when it comes to fitnah, its something that untrue and you still highlight in your entry. yes, that is fitnah. something untrue and you publish."

itu pendapat aku.ape yang aku publish, ikut naluri hati aku. kalau mcm tak sesuai atau kau mmg sengaja bc blog aku utk cari point nk blame aku.kau mmg busuk hati la. tap, busuk ati kau ape aku kesah. tap, setiap komen yg diberi utk stiap entri aku mmg amik berat. walaupun sedikit utk setakat ni tap,alhamdulilah. ingat tu, aku tak nk rugi satu juta. sumpah.

"sila beri komen membina.trimas"

mye :)

2 comments:

Blogger said...

urgh..satu juta tuu..esok jugak aku saman ko. haha.

мyΞ'™ said...

benrauf: kau nk saman on what purpose? adesh!