Wednesday, August 8, 2012

Solat Dhuha

Cuma nak berkongsi. Tentang solat sunat dhuha. Solat sunat dhuha ni bak orang cakap solat buka rezeki, cahaya penenang, didekatkan rezeki dan menjauhkan kepapaan.. Ini kuasa Tuhan kan? Dengan solat sunat 2 rakaat pun, macam-macam dia bagi kt kita. Tapi, kita ada buat x?
"Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada-Ku. (al-Dhariyat: 56)"
Solat Sunat Dhuha
Sangat mudah.
  • Hanya 2 rakaat. Tiga boleh. Empat boleh. Sehingga 12 rakaat pun boleh tapi jangan kurang dari 2 rakaat.
  • Waktu : anggaran jam 10.00 pagi hingga sebelum  jam 12 tghari. Lagi afdhal ketika matahari terbit atau sedang panas. Dah nama pun Dhuha yang bermaksud pagi. Memang waktunya pagi.
Berdasarkan sepotong hadis  Nabi s.a.w
  " Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya " 
  • Doa lepas solat pun sangat mudah. Boleh ikut nyanyi kumpulan nasyid UNIC. Senang hafal. Biasalah awal-awal tu susah, lama-lama jadi senang, bila da senang jadi da biasa. Kan?
Doanya ialah :
“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. 
” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”
Solat sunat dhuha ini dikira sebagai berehat sebentar. Kita kan penat bekerja, ambillah masa dalam 5 minit untuk persiapkan solat sunat. Hanya 2 rakaat. Tak salah pun. Tak dosa pun. Malah Tuhan bagi banyak ganjaran pahala. Disarankan sejenak untuk sujud kepada Allah sama ada kita di rumah atau di pejabat dengan syarat tidak mengenepikan perkara lain atau urusan lain yang wajib daripada yang sunat. Sifat solat sunat ini ringkas dan asalkan ia mudah dilakukan di mana-mana, bak di rumah atau di tempat kerja. Kalau dibudayakan lagi elok!
Kalau di google kelebihan solat ini, beribu sangat yang kita dapat cari. Tuhan kan Maha Pemurah. Sampai tak terbilang fadhilatnya. Sini mari kongsi sikit.
  • Allah memberi jaminan akan melaksanakan segala keperluan-keperluan keduniaan manusia setiap hari.
  •  " Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).
  • Setiap amalan-amalan yang baik pasti memperoleh ganjaran dari Allah s.w.t. Tapi wajar di ingatkan setiap kebaikan dan amalan ini mesti disusuri dengan keinsafan diri bukan dengan niat yang tidak elok contohnya untuk menunjuk-nunjuk. Orang yang riak, Allah murka. Maka, sia-sialah ibadahnya. Maka dengan itu, setiap amalan ini dilakukan dengan keinsafan dan mengharap keredhaan dari Allah s.w.t. InsyaAllah Allah akan memberikan ganjaran kepada kita dari segala bagai bentuk dan rupa. 
  • Syukur kepada Allah s.w.t. dikurniakan atas segala rezeki atau muka bumi ini. 

Memang banyak ya Allah. Syukur kan kita sebagai umat Islam. Untung!  Jadi, mari kita budayakan solat dhuha ini. Ambil masa 5 minit. Kejap je. Lagi elok jika kita amalkan dan mewajibkan solat ini.

****

Thanks to C.Wea yang trigger kan Solat dhuha. Dulu jarang nak buat, sejak ada satu dua kejadian. Kepada Tuhanlah kita kembali, kepada Islam kita buat panduan. Alhamdulillah.




p/s: Alhamdulillah. Thanks to my sayang. :)
 I know God send you for me to guide more depth in Islamic way. 

No comments: