Friday, August 10, 2012

Pulang

Balik
Pulang
Kembali

Kembali ke pangkal jalan. Walaupun semua ini da diserapkan dalam diri dan tekad sejak 3 bulan yang lalu, tapi mengaku diri ini lemah. Masih ada yang tersasar jauh dari Allah s.w.t. Mengaku masih lalai lagi. Masih berlaku biadap. Masih tidak mengenal mana dosa, mana nafsu mana kepuasan hati. Ya Allah. Aku dah semakin jauh dari Mu Allah.

Bukan apa.
Cuma nak berkongsi. Jenis nak meluahkan perasaan. Memang hari-hari, setiap saat saya mengadu kat Allah. Tapi ini cuma nukilan perasaan.Tak salah kan sapa-sapa. Saya salahkan diri saya sendiri. 

Menangis. Menyesal dengan apa yang terjadi. Allahuakhbar. Semakin jauh dengan Allah. Sibuk mencari kepuasan hati di dunia, tapi dari segi jiwa rohani aku masih luntur. Masih rapuh. Ilmu yang ada tapi tidak digunakan. Terdetik malam Ramadhan ke 21, entah kenapa. Hati ini seolah tenang  bila menunaikan Terawikh. Sungguh. Sedih, menangis, kecewa dengan diri sendiri. Tak pandai menghargai ramadhan yang bukan selalu kita jumpa. Entah - entah tahun depan tak sempat Ramadhan. mana tau la kan? Itu semua kerja Tuhan.

Dah fikir masak-masak.Bukan lakukan sebab manusia tapi lakukan sebab Allah. Untuk diri sendiri. Tekad mencari keredhaan Allah. Lupakan segala dosa dan perkara yang lepas. Semua itu jadi pengajaran,....Taubat! Insaf! Tekad. Ya Allah..kuatkan lah imanku..biarlah diri ni susah. biarlah diri ini cukup sekadar dengan apa yang ada. Allahhhh!! Menangis buat entry ni sama seperti yang ak lakukan setiap malam. Malu. Setiap dosa setiap tu nak taubat.Malu denganmu ya Allah.....

Saya bersyukur sebab perasaan kesal dan keinsafan yang ada dalam diri setiap kali melakukan salah menunjukkan masih ada lagi cahaya iman kuat dalam diri.Saya syukur sangat. Kalaulah hati saya da hitam, memang saya takkan kesal dengan apa yang saya buat.. kan? Syukur!!!

Saya kongsikan sedikit ilmu.. Dosa kecil, dosa besar.. Kita taubat. Elok kita mencari makanan utk jiwa biar seimbang dengan makanan untuk fizikal.

Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal” (Surah Ali ‘Imran: 135-136).

Azam untuk tidak mengulanginya.

Bila kita da insaf atau taubat, eloklah urusan tu di antara kita dan Allah s.w.t. Tak perlu kita jaja kepada sapa-sapa bilang yang kita ni dah berubah. Taubat yang lahir dari perasaan khusyuk tawaduk, insaf sehingga menyerap masuk ke setiap perasaan jiwa sambil  mengalirkan air mata keinsafan yang datang dari hati yang jujur. InsyaAllah Tuhan terima taubat nasuha kita. Penting, taubat yang kita lakukan bukan di buat-buat, bukan lakonan..ianya zahir dari hati. Biarkan kita tau apa yang kita buat, urusan ini biarkan kita dengan Tuhan. Apa orang lain nak cakap, kita biarkan. Semoga Tuhan beri hidayah untuknya kelak. Amin.



Mohon semoga dapat pindah ke state lain. Mula hidup baru. ya Allah perkenankanlahhh...

No comments: