Thursday, May 24, 2012

Sabar








" Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar"
Al-Baqarah : 153


Sabar dalam ketaatan
Sabar dalam menghadapi kemaksiatan
Sabar dalam mengingati perbuatan berdosa
Sabar dalam menghadapi kesulitan.


Banyak perkara yang kita perlu sabar. Aku kene tanamkan sifat sabar dengan lebih lagi dalam diri ini. Ya Allah. Kadang-kadang aku teringat kisah-kisah lama ku yang penuh dosa dan penyesalan. Jadikanlah aku umat yang sabar mengingati kesemua itu. Jadikanlah aku umat yang sabar menghadapi kesusahan dari segi kewangan dan lain lagi. Ak percaya dengan rezeki-Mu ya Allah. Jadikanlah aku manusia yang sabar dan taat dengan perintah Mu ya Allah. Jadikanlah aku umat yang sabar dan jauh dari perkara yang lagha dan tidak baik. Amin Ya Rabbal alamin. 


"Dan sungguh akan Kami berikan cobban kepadamu dengan ketakutan, kelaparan, kekurangan dalam harta, jiwa dan buah-buahan. Maka berikanlah berita gembira kepada orang orang-orang sabar, yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'Inna lilllahi wa inna ilaihi raji'un' , mereka itulah yang mendapat keberkatan sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk " ( QS. Al-Baqarah : 155 - 157)



courtesy info from Anneahira


p/s: :)


No comments: